PROJEKT EDUKACYJNY „GAZETKA SZKOLNA”
Program warsztatów dziennikarskich powstał w oparciu o założenia Podstawy programowej z języka polskiego oraz języka angielskiego dla klas I – III gimnazjum. W myśl zapisu w Podstawie programowej celem edukacyjnym szkoły jest między innymi ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb uczniów oraz językowych i czytelniczych umiejętności po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji.
W dniach od 6 marca do 15 czerwca 2012 roku uczniowie klas: IIa i IIb wzięli udział w projekcie edukacyjnym pt.,,Warsztaty dziennikarskie – Gazetka szkolna’’.
GRUPA PROJEKTOWA
Z klasy IIa do projektu przystąpili:
1.Marcin Suchodolski
2.Damian Kopeć
3.Paulina Zarzycka
4.Karolina Domańska
5.Ewa Wereszczyńska
6.Dawid Przegaliński
7.Kamil Siemionek
8.Bartek Skrzyszewski
9.Sylwia Turska
10.Karolina Romanowska
11.Grażyna Kiryła
12.Patryk Domański
13.Damian Krasuski
Natomiast z klasy IIb :
14.Damian Kruczek
15.Kamila Mazurek
16.Paulina Milewska
17.Katarzyna Kozdroń
18.Monika Żurawska
19.Weronika Salij
20.Mariusz Wereszczyński
21.Paweł Wereszczyński
22.Hubert Szczepaniak
23.Adam Wiącek
24. Przemek Matysiak
Opiekę merytoryczną nad projektem sprawowały:
p. Renata Zaremba i p. Ewa Niewęgłowska.
Program projektu edukacyjnego dał możliwość rozwijania zdolności i zainteresowań uczniów, pracy w grupie rówieśniczej oraz podejmowania decyzji w celu weryfikowania materiałów zebranych do gazetki.
W pracy rozłożonej na 3 miesiące uczniowie wykorzystali wiedzę i umiejętności z języka polskiego, języka angielskiego i informatyki.
Główne cele projektu to :
- rozbudzenie zainteresowań dziennikarskich
- przygotowanie do pełnienia różnych ról w związku z wydaniem szkolnego czasopisma
- pobudzenie kreatywnych działań
- mobilizacja do samorozwoju
Ponadto :
- poznanie procesu powstawania czasopisma szkolnego
- kształcenie sprawności wypowiedzi w prostych formach dziennikarskich
- kształcenie poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej
- doskonalenie umiejętności międzyprzedmiotowych
W trakcie pracy uczniowie dowiedzieli się, że rozkwit polskiej prasy przypada na wiek XVIII, wydawano wtedy pismo pt.,, Kurier Polski’’. Czasy współczesne charakteryzują się dużą różnorodnością prasy. Pisma redaguje się z myślą o wielu grupach odbiorców: kobietach, mężczyznach, specjalistach w określonych dziedzinach wiedzy czy o młodzieży. Warto spośród dostępnych pism wybierać takie, które pomagają pogłębiać wiedzę i wzbogacać osobowość.
Uczniowie wykonali w szkole gazetki ścienne poświęcone projektowi oraz rozwojowi prasy.
Każdy znalazł w pracy nad projektem swoje miejsce – część uczniów pisała artykuły i sprawozdania, inni – przeprowadzali wywiady lub robili zdjęcia, pozostali – zajęli się graficzną stroną gazetki, do której potrzebne były praktyczne umiejętności z informatyki.
Efektem ich pracy są dwa numery gazetki szkolnej.
Numer 1 został wydany w kwietniu, był on poświęcony głównie tematyce Świąt Wielkanocnych.
Numer 2 ,,Gimzetki’’ wydanej w czerwcu zawiera m.in.:
- informacje o wakacjach, które już za kilka dni
- sprawozdania z zawodów sportowych
- bardzo ciekawy wywiad z nauczycielem języka angielskiego
- listę absolwentów Szkoły Podstawowej w Strzyżewie oraz absolwentów Gimnazjum w Strzyżewie wraz ze zdjęciami
- recenzje filmów i gier
- krzyżówki, humory, komiksy
Dnia 25 czerwca 2012 roku miała miejsce publiczna prezentacja efektów projektu „Warsztaty dziennikarskie – Gazetka szkolna”.
Praca nad gazetką dostarczyła wielu wrażeń, w przyszłym roku szkolnym zapraszamy uczniów klas młodszych do współpracy.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji multimedialnej dokumentującej nasze działania.