DEMOKRACJA DAWNIEJ I DZIŚ
Demokracja - ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli). Obecnie powszechną formą ustroju demokratycznego jest demokracja parlamentarna. Gwarantem istnienia demokracji parlamentarnej jest konstytucja.
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. W znaczący wkład w jej rozwój ma także kultura Starożytnego Rzymu. Demokracja została nazwana ostatnią formą rządów i rozpowszechniła się znacząco wokół globu.
Demokracja ateńska - była formą ustroju polis ateńskiej, położonej w greckiej krainie Attyce. Zazwyczaj uważa się, że trwała od początków VI do połowy IV wieku p.n.e., z przerwami.
Podstawą demokracji ateńskiej były rządy większości, rotacyjność urzędów i masowe uczestnictwo. Na zgromadzeniach wszyscy pełnoprawni obywatele płci męskiej brali udział w głosowaniu. Wszystkie najważniejsze decyzje o znaczeniu państwowym podejmowane były przez Zgromadzenie Ludowe. Głosowanie odbywało się w miejscach publicznych, zwykle przez podniesienie ręki.
Państwa demokratyczne
Państwa demokratyczne są obecnie jednymi z najlepszych rodzajów państw ze względu na ich reżim polityczny. Dzieje się tak, ponieważ państwa takie, dają swoim obywatelom największe wolności i prawa, które działają na korzyści społeczeństwa. Władza jest wybierana przez obywateli, co również wpływa bezpośrednio na to, jak tworzy się prawo i jak każde z elementów daje możliwości rozwoju kraju. Państwa demokratyczne dają swoim obywatelom największe swobody
Demokracja dawniej
Demokracja dziś
Rodzaje demokracji:
• antyczna;
• szlachecka;
• hierarchiczna;
• bezpośrednia;
• parlamentarna;
• społeczna;
• ludowa;
• ateńska;
• uczestnicząca;
• totalitarna;
• liberalna;
• pośrednia;
• konstytucyjna;
• większościowa;
„Siłą napędową demokracji nie jest miłość do innych ludzi, ale nienawiść do wszystkiego spoza plemienia, spoza frakcji, partii czy narodu. Wola powszechna głosi wojnę totalną,
a nienawiść jest największą siłą rekrutów. ”
/John Frederick Fuller/
„Moim
ideałem politycznym jest demokracja. Chciałbym, żeby każdy człowiek był
szanowany jako jednostka i żeby nikogo nie wynoszono na
piedestał.”
/Albert
Einstein/
Dobry obywatel powinien:
• znać swoje prawa i obowiązki,
• interesować się życiem publicznym,
• orientować się w bieżących problemach dotyczących społeczności lokalnej i krajowej,
• angażować się w sprawy regionu i państwa,
• próbować wywierać wpływy na decyzję władz, np. w gminie lub państwie, poprzez głosowanie lub członkostwo w organizacjach,
• dbać o dobro całego społeczeństwa,
Prawa zagwarantowane przez demokrację:
• prawo do życia
• prawo wolności
• prawo własności
Realizatorzy projektu edukacyjnego „Demokracja dawniej i dziś”:
Paulina Kowalczyk
Paulina Jankowska
Agnieszka Goławska
Koordynator projektu: Renata Turska
Uczniowie biorący udział w projekcie edukacyjnym „Demokracja dawniej i dziś”, dnia 21 marca 2011 r. wzięli udział w wycieczce do Parlamentu RP. Mieli okazję zwiedzić gmach Sejmu i Senatu oraz zobaczyć „na żywo” pracę parlamentarzystów. Największe wrażenie zrobił na nich gmach posiedzeń Sejmu. Zadowoleni byli również z możliwości osobistego spotkania ze znanymi politykami. Uczniowie, którzy wzięli udział w tym wydarzeniu: Agnieszka Goławska, Paulina Jankowska, Paulina Kowalczyk, Paulina Pruchniewicz, Paulina Suśniak
Edyta Pruchniewicz, Anna Kiryła, Klaudia Kurowska, Monika Dębińska, Sylwia Pruchniewicz, Sylwia Izdebska, Mateusz Ziółkowski, Sebastian Śledź, Daniel Piszcz, Mateusz Pasek
Opiekunowie:
1. p.Renata Turska
2. p.Zbigniew Strzyżewski
ANKIETA
anonimowa dotycząca demokracji
Zwracamy się do Państwa z prośbą o wypełnianie poniższej ankiety. Zebrane w ten sposób informacje pomogą nam w uzyskani opinii na temat ustroju demokratycznego.
Tak Nie Nie wiem
Korupcja Centralizacja Biurokratyzacja Inne……………….
3.Jaka jest według Pani/Pana największa zaleta demokracji?
Równość Wolność Prawa obywatelskie Inne…………………..
4.Czy często korzysta Pani/Pan ze swoich praw?
Często Rzadko W ogóle
5.Czy należycie wypełnia Pani/Pan swoje obowiązki wobec państwa?
Tak Nie Nie wiem
6. Czy uważa Pani/Pan , że prawa człowieka dają możliwość rozwoju?
Tak Nie Nie wiem
7. Czy uważa Pani/Pan , że w Polsce byłoby lepiej gdyby zostały zniesione prawa człowieka?
Tak Nie Nie wiem
8. Czy uważa Pani/Pan , że w dzisiejszym świecie są te prawa przestrzegane ?
Tak Nie Nie wiem
9. Co Pani/Pan zmieniłby/aby w funkcjonowaniu państwa?
……………………………………………………………………………………………….......
Dziękujemy .
WYNIKI ANKIETY DOTYCZĄCEJ DEMOKRACJI
W ramach realizacji projektu edukacyjnego ,,Demokracja dawniej i dziś’’ postanowiliśmy poznać odczucia społeczne na temat funkcjonowaniu tego ustroju politycznego. W tym celu przygotowaliśmy ankietę badającą znajomości wad i zalet demokracji, oraz praw i obowiązków obywateli.
Ankietą zostało objętych 30 mieszkańców Gminy Łuków .
Wyniki przedstawiają się następująco.
1.
W pierwszym pytaniu naszej ankiety zastanawiamy się nad tym, czy demokracja to
dobry ustrój polityczny w Polsce?
77% ankietowanych twierdzi, że tak,
jednak są także ci, którzy uważają, że jest inaczej. Jest ich zdecydowanie
mniej, bo tylko 13%. Pozostali wstrzymali się od udzielenia odpowiedzi na to
pytanie. Wynika z tego, że demokracja to dobry ustrój polityczny
w
Polsce.
2. W drugim pytaniu rozważamy wady demokraci.
Według ankietowanych największą wadą demokracji jest korupcja, drugą natomiast
biurokratyzacja.
3. W następnym pytaniu skupiamy się nad zaletami demokracji.
Odpowiedzi ankietowanych były bardzo różnorodne. Najwięcej głosów otrzymała
wolność. Następną zaletą cenioną przez badanych okazały się prawa
obywatelskie.
4. W kolejnym pytaniu ankietowani oceniali jak często korzystają
ze swoich praw.
Z
odpowiedzi obywateli wynika, że rzadko korzystają ze swoich praw tylko, 30%
ankietowanych uważa że często. 17% badanych twierdzi,
że nie korzysta z praw
zagwarantowanych im przez demokrację.
5. W piątym pytaniu zapytaliśmy respondentów, czy należycie wypleniają
swoje obowiązki wobec państwa?
Większość
z nich twierdzi, że należycie wypełnia swoje obowiązki wobec kraju.
6. W następnym pytaniu ankietowani zastanawiali się nad tym, czy
prawa człowieka dają możliwość rozwoju, czy może jednak nie.
Według większości badanych prawa
obywatelskie dają możliwość rozwoju, są jednak też tacy, którzy wstrzymali się
od odpowiedzi na to pytanie.
7.W kolejnym pytaniu ankietowani rozważali, czy byłoby lepiej,
gdyby te prawa zostały zniesione?
Ponad 70% badanych uważa, że prawa człowieka są potrzebne i nie powinny
zostać zniesione. Jednak są także osoby , które twierdzą wręcz przeciwnie, a
jest ich aż 10%.
8. Kolejne pytanie dotyczyło problemu przestrzegania praw
człowieka.
Wyniki ankiety wskazują, że przestrzeganie praw człowieka to społeczny problem.
Aż 40% badanych uważa, że prawa te nie są przestrzegane, tylko30% osób, że są przestrzegane , 30% nie ma zdania w tej sprawie.
9.W ostatnim pytaniu respondenci byli zapytani o to, co zmieniliby w funkcjonowaniu państwa.
Połowa ankietowanych stwierdziła, że w funkcjonowaniu państwa nie trzeba nic
zmieniać. Jednak są tacy, którzy zmieniliby swoich przedstawicieli władzy czy
też chcieliby mieć większe zarobki.
Wnioski:
Z powyższego badania jasno
wynika, że demokracja ma wiele wad, ale neutralizują je zalety, takie jak np.:
wolność i prawa obywatelskie. Te ostatnie, według ankietowanych, dają możliwość
rozwoju, lecz rzadko z nich korzystają. Respondenci uważają, że są one potrzebne
i nie chcieliby, aby zostały zniesione, jednak przyznają, że nie wszyscy ich
przestrzegają. Funkcjonowanie państwa, zdaniem obywateli, daje wiele do
życzenia. Zmieniliby w nim np.: polityków oraz zwiększyli zarobki.
Podsumowując - demokracja to dobry ustrój polityczny, ale warto byłoby, żeby każdy mieszkaniec naszego państwa pomógł w ulepszeniu życia Polaków, a tym samym
i
własnego.
Ankietę przeprowadził i wyniki opracował zespół zadaniowy w składzie: Anna Kiryła, Daniel Piszcz, Damian Skwarek, Albert Domański, Rafał Świerczewski, Sebastian Śledź
W dniu 8 czerwca 2011 r. odbyła się publiczna prezentacja efektów projektu „Demokracja dawniej i dziś”. Przygotowaliśmy prezentację multimedialną podsumowującą naszą pracę nad projektem. Zapraszamy do jej obejrzenia kliknij aby odtworzyć prezentację